ХVІII Мистецький фестиваль імені Кароля Шимановського пройшов у Кропивницькому та інших містах України. Цьогоріч він був присвячений 145-річчю від дня народження музи композитора та видатної української художниці, майстрині та культурної діячки Наталії Давидової, а також 120-річчю заснованої нею артілі народних промислів «Вербівка».
Фестиваль проходив з 2 по 11 жовтня й охопив вісім українських сіл і міст, де народився, бував, жив і творив Кароль Шимановський: Тимошівку, Вербівку, Кам’янку, Знам’янку, Петрове, Кропивницький, Черкаси та Київ.
Журналістка «України-Центр» побувала на одному з заходів у рамках музичного фесту в Кропивницькому – фортепіанному концерті «Кароль Шимановський і Сергій Прокоф’єв» у виконанні київського піаніста, композитора, музикознавця, письменника та фотографа Артема Ляховича (на фото).
Під час концерту прозвучали третя та восьма сонати Сергія Прокоф’єва та одна з прелюдій Кароля Шимановського. Перед кожним твором піаніст робив теоретичний екскурс у музику, що лунатиме, пояснював тонкі нюанси лінії розвитку музичного твору, що створювало сприйняття значно глибшим та осмисленим.
Після концерту встигла поставити кілька питань музиканту щодо творчості Кароля Шимановського.
– Що вирізняє музику Шимановського серед творів інших композиторів?
– Шимановський – дуже різноплановий композитор. У різні часи він писав настільки різну музику, що важко іноді навіть повірити, що її створила одна й та сама людина. Взагалі це типово для багатьох його сучасників. Те ж саме можна й про Стравінського сказати, про Скрябіна… У ранній творчості Шимановського є абсолютно романтична музика, потім у складі «Молодої Польщі» він брав участь у гуртку «ідейних авангардистів» – оновлювачів польської музики й перейшов до більш радикальних форм висловлювання – аж до атональної музики. Після цього повернувся до традицій народного фольклору й на цьому матеріалі створив свої пізні театральні твори (опери, балет).
– Які ваші враження від фестивалю?
– У цьому фестивалі я вже давно беру участь – напевне, років 10 точно. Це один із найбільших за масштабом музичних фестивалів в Україні. Він виводить Кропивницький на національний рівень, і взагалі мені дуже подобається, що робиться в цьому місті. Тут вирує музичне життя, і я бажаю цього Києву!
Детальніше про сам фестиваль розповів його художній керівник і директор Олександр Полячок:
– Наш проєкт «Осінь з музикою Кароля Шимановського: діалог культур і часів на малій батьківщині композитора» відбувся за підтримки Українського культурного фонду. Загалом це і окремий проєкт, і традиційний 18-й фестиваль, який переважно проводився у Кропивницькому, хоча виїзди до Тимошівки, батьківщини Кароля Шимановського, були в нас завжди з самого початку фестивалю, з 1992-го року. Ім’я Кароля Шимановського є тим магнітом, який притягує до нас людей, які цікавляться і його творчістю, і музичним мистецтвом взагалі. Звичайно, це, перш за все, представники польської музичної культури та інших країн також. На попередніх фестивалях, наприклад, у нас виступали гості з Італії, Англії, Австрії, Франції тощо. Цього року, на жаль, ми не могли запросити іноземних гостей, хоча плани такі були. Натомість, подібно до того, як обмеження в туристичних поїздках по світу створили для українців можливість краще пізнати свою батьківщину та її туристичні принади, так і певною мірою у нас виник шанс ближче познайомитися з українською музичною культурою та нашими вітчизняними виконавцями. Українські музиканти – прекрасні. Це лауреати міжнародних конкурсів, які представляють нашу країну за кордоном. У рамках цьогорічного фестивалю ми ближче познайомилися з такими виконавцями, як Артем Ляхович, Аліна Романова (піаністи), Ксенія Мороз (скрипалька), а також із головою асоціації електро-акустичної музики Аллою Загайкевич і митцем у сфері аудіовізуальних експериментів Євгеном Ващенком.
Для нас, кропивничан, цей проєкт дає можливість долучитися до найвищих здобутків музичної культури, а для наших гостей це можливість побувати на малій батьківщині композитора й збагатити себе враженнями українського пейзажу, природи. І, як говорять наші гості, побувавши тут, вони починають краще розуміти музику та особистість Кароля Шимановського.
Умови зарахування до страхового стажу періоду догляду за особою з інвалідністю