Чому децентралізація та створення ОТГ стали успішними на Кіровоградщині

16:10
1305
views

У 2014-му в Україні стартувала реформа децентралізації, яка докорінно змінила можливості місцевих громад і формат взаємин із центральною владою. Кіровоградщина одразу стала та залишається одним із лідерів по кількості якісних змін, що принесла президентська реформа. Для нашого аграрного регіону це знаково, адже від управлінської ефективності в районних громадах залежить успішність розвитку області в цілому.

На нашій території вже створено 20 об’єднаних територіальних громад (ОТГ), які безпосередньо користуються розширеними можливостями місцевого самоврядування. Відтепер громади отримують у своє розпорядження в декілька разів більше фінансових надходжень внаслідок зменшення відрахувань до Києва. На сьогодні маємо суттєві зрушення в розвит­ку сільської медицини, залученні інвестицій та започаткуванні нових проектів з будівництва в новостворених адміністративних одиницях.

Ми поцікавилися в політичного експерта, кандидата політичних наук Руслана Стадніченка, у чому причини успішності реформи децентралізації на Кіровоградщині.

– Як на мене, то одним із голов­них факторів успіху децентралізації стало те, що тривалий час на початку реалізації реформи вона була деполітизована та деякою мірою залишається деполітизованою й зараз. Тобто жителі наших міст, селищ і сіл обирали собі тих керівників, які без прив’язки до будь-яких партій і політиків захищали інтереси означеної громади. Але згадайте, як одразу більшість так званих опозиційних політиків почала критикувати реформу децентралізації суто з політичних мотивів.

– Так, критика лунала з вуст більшості опозиційних політиків, про це говорили і Юлія Тимошенко, і Олег Ляшко, і інші. Але ж їхні партії брали активну участь у виборах в ОТГ і потім навіть робили гучні заяви про виборчі успіхи на загальноукраїнському рівні, чи не так?

– У цьому й біда, що президентську реформу, яка носила суто адміністративний та управлінський характер спробували використати для самореклами ті, хто хоче захистити власні вузькі інтереси. Адже за браком конструктиву значна частина українського політикуму працює за принципом «чим гірше для людей – тим легше прийти до влади з опозиційного табору». Однак очевидним стало протиріччя між словами та справами згаданих вами політиків – адже ті ж «Батьківщина» з Радикальною партією пішли на вибори в ОТГ і активно займались там агітацією та пропагандою власних парторганізацій.

– Добре. Але, крім деполітизованості, є ще якісь причини того, чому на Кіровоградщині вдається реалізувати значну кількість проектів у межах фінансової децентралізації?

– Звичайно. Я б виділив ще три важливих чинники, чому в нашій області реформу децентралізації можна вже вважати успішною. Першим чинником вважаю те, що наявна злагодженість роботи на усіх рівнях публічного врядування. Відмічу, наприклад, конструктивну роль голови ОДА Сергія Кузьменка, зусиллями якого нам вдалося першими в Україні відкрити сільську амбулаторію в Приютівській громаді. На даний час в області вже діють 10 таких новітніх медичних сільських закладів. Другим чинником я бачу персоналії тих, хто очолив наші територіальні громади. Здебільшого це або самовисуванці, які ефективно та тісно співпрацюють з усіма відповідними інституціями, або представники президентської команди. Нещодавно, наприклад, голову Новоукраїнської ОТГ Олександра Корінного було визнано Людиною року-2018 в Україні в номінації «Лідер об’єднаної територіальної громади», що додатково підтверджує успіх децентралізації на Кіровоградщині. І третім чинником я б назвав безпосереднє сприяння центральних органів влади та європейських структур у забезпеченні та здійсненні реформи. Зокрема, цьому активно сприяє в нас відкритий першим в Україні Центр розвитку місцевого самоврядування з директором Олегом Яременком на чолі.

– Невже усе так гладко і немає жодних проблем у процесі децентралізації в нашому регіоні?

– Я вже вище торкався цієї проблеми і ще раз наголошу, що основ­на небезпека децентралізації – це політизація, тобто прагнення опозиційних політсил скористатись змінами без врахування інтересів громадян. Візьмемо Смолінську ОТГ, яка майже на 100% укомплектована представниками партії «Батьківщина». Як нам усюди повідомляє з рекламних носіїв Юля Володимирівна, вона гарантує різке зниження ціни на газ. Відповідно, можна було б очікувати, що місцева територіальна громада, яка працює в контакті з Ю. Тимо­шенко, хоча б наважиться зробити заяву про перегляд тарифів і ціни на газ, враховуючи ініціативу їхньої лідерки. Натомість дана ОТГ є однією з найбільш неблагополучних, депресивних і жодним чином не озвучує тих обіцянок, що вже встигла озвучити перед виборами Юлія Тимошенко…

– Які ви можете дати прогнози, щодо продовження реформи децентралізації і чи можуть бути якісь сюрпризи після виборів президента навесні?

– Знаєте, якщо в нас на найвищу посаду в державі балотується комедіант Зеленський, то підстави хвилюватись звісно є. Уявіть собі, п’ять років в умовах війни здійснювати стратегічні реформи, і раптом на посаді з’явиться хтось, хто курс державного управління проходив на сцені чи в студіях телеканалів… Але я все-таки оптимістично дивлюсь у 2019-й рік і вірю, що українці не піддадуться на популістські обіцянки і гумористичні витівки, коли прийматимуть доленосне для держави рішення.

Олена Ярова.