Рано розслабились…

14:07
1246
views

Новину, що нові тарифи ОКВП «Дніпро-Кіровоград» на воду і водовідведення в Кропивницькому найвищі серед обласних центрів України (окрім Запоріжжя), ми вже оцінили в буквальному розумінні власними грошима. На тлі невдоволення населення, хоча воно не дуже й опиралося, бо розуміє, краще дорога вода, ніж ніякої, голова Кіровоградської обласної ради Сергій Шульга відсторонив з посади керівника водогону Романа Ілика, але якщо ви подумали, що тепер тарифи поповзуть вниз, – ви помилилися. Більше того, платити доведеться більше, бо в платіжках з’явилася нова графа, яка раніше була захована в самому тарифі, – абонентська плата за обслуговування комерційного приладу обліку або лічильника…

Тепер директорський кабінет ОКВП займає нова людина, з 29 грудня минулого року виконуючим обов’язки генерального директора став Олександр Пісний, колишній податківець, який останній рік працював заступником Ілика з економічних питань. На сайті підприємства «висить» його заява: «На сьогоднішній день для мене першочергові завдання – це отримати технічний та фінансовий результат, встановити бачення динаміки підприємства, його розвитку та отримати той ефект, завдяки якому ми зможемо говорити про зниження тарифу та абонплати».

Але якраз про це говорити підстав і немає, бо тариф не тільки найбільший серед обласних центрів, але і його структура так змінилася, що будемо платити взагалі незрозуміло за що.

З першого січня в платіжках українців за воду з’явився новий рядочок – абонплата за повірку комерційного приладу обліку, яка раніше входила в тариф за воду та водовідведення. Після довгих роздумів над покращенням життя народу народні депутати затвердили нову редакцію відповідного закону, який і санкціонував фактично нову послугу. Нагадаємо, що тариф формувався з двох складових – за подачу води, вартістю 25,2 гривні за кубометр, і за водовідведення, ціною 20,7 гривні за кубометр. Тепер додався ще й внесок за «облслуговування та заміну вузлів комерційного приладу обліку». Хочемо підкреслити, що вартість цих робіт входила в тариф, але коли, умовно кажучи, лічильники з нього виокремили, тариф меншим чомусь не став… Цікаве й обгрунтування «за обслуговування та заміну вузлів», хоча можна було не соромитись і додати витрати на фарбування й утримання приміщення, де стоїть лічильник, або на його охорону й багато чого ще. Наприклад, укладання договорів, рознесення платежів, формування платіжок – фантазія просто безмежна!

Відтепер не забувайте вносити відповідну суму в рядок «абон­плата», і це може бути 35 гривень в будинках, обладнаних приладами обліку, або – увага! – 16 гривень за воду та 15 гривень за водовідведення (не у всіх воно є) у будинках БЕЗ приладів обліку. Іншими словами, абонплату за повірку чи обслуговування лічильників збиратимуть і з тих будинків, де цих лічильників немає!

Це якби зрозуміло – щоб люди не відчували дискримінації і були в рівних умовах, платити повинні всі. Але дискримінація таки залишиться, бо, якщо ви сплачуєте за послуги водопостачання та водовідведення в касі, тобто в абонентському відділі «Дніпро-Кіровоград» на Ковалівці, тепер вул. Івана Похитонова,1 (колишня Радянська), вартість послуги одна, а коли платите в банківських чи поштових установах, то зовсім інша – тут доводиться за кожну платіжку сплачувати окремо й більше, ніж в абонвідділі. Та і в самому абонвідділі є «непонятки» – готівкою ви платите нараховану суму, а якщо розраховуєтеся карткою, то з вас беруть 2% комісії плюс 2 гривні. За що, чому? Не інакше, і там теж стоїть якийсь хитрий прилад обліку грошей.

Правда, банківський рекет – це не проблема водогону, проблема водогону – зробити послугу якіснішою та дешевшою, бо якщо й нове керівництво не зможе знизити тарифи чи покращити основні виробничо-економічні показники, то виникає запитання про доцільність зміни керівництва. За роз’ясненнями до колишнього керівника ОКВП звертатися пізно, він на іншій посаді, буде закінчувати роботу з міжнародними договорами та кредитами, а до нового – ще зарано, зате ми змогли поспілкуватися з радником в/о генерального директора підприємства Сергієм Кареліним, який вважається одним з кращих фахівців України в цьому сегменті.

– Поясніть, будь-ласка, про окремий рядок в платіжках за воду, тобто абонентську плату?

– Це питання не до водоканалу, а до рішення Національної комісії регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг. Підприємство просто виконало рішення НКРЕКП. Це рішення по всій Україні.

– І чим це загрожує пересічному споживачеві?

– Краще вам зателефонувати директору, бо я його радник виключно з питань оптимізації, зменшення енерговитрат, роботи з тарифами саме в розрізі зменшення витрат.

– Нас ця тема теж дуже цікавить, ви вже трішки в ній розібралися?

– Я вже багато в чому розібрався та навіть трохи дав трюлей (так дослівно сказано. – Авт.) депутатам обласної ради, бо я людина незалежна, мене запросили допомогти, мої рішення можуть принести результат.

– У плані економії води чи оптимізації роботи?

– І перше, і друге.

– А можна коротенько про те, що вже вдалося встановити в ході роботи?

– Вдалося встановити закупівлю речей, які, скажемо так, можна було не закуповувати та зекономити чимало коштів, це раз.

– А можна детальніше, про що йдеться?

– Я зараз почав робити аудит усіх насосних станцій, наприклад, є перетворювачі частоти, які можна було не купувати. Я всього не знаю, це питання оптимізації, над якими я працюю лише з 20 числа. Є попередня річна інформація, вона не вся відповідає дійсності, бо я в цьому трішки розбираюсь. Зараз усі отримали трюлей, і ми чекаємо результати, з якими я можу більш-менш працювати. Є рішення, наприклад, по закупівлям, які не вирішують технічні питання. Тобто неправильні закупівлі – були. По Смоліному було таке рішення, по Світловодську було таке рішення, вони ще не запущені, але я вважаю, що вони не мали бути, але там є проєктанти, колись робили експертизи, правда, не в Кропивницькому. У Кропивницькому я експерт, а експертизи проходили десь, так простіше. Є речі, на які я звернув увагу, зараз пишу аналітику директору. Ми застосували, це моя ідея була, раніше практично всі рішення приймалися однією чи двома людьми, зараз буде технічна рада, запроваджується з понеділка, яка буде проводити засідання, усі рішення будуть обговорюватися, слухатись репліки, чому це не можна?

– А це не ускладнить оперативне управління процесом, бо потрібна терміново засувка чи гайка, а тут – рада?

– Засувка – це зовсім інше. Питання в тому, коли, наприклад, купили в Смоліному перетворювач частоти для управління каналізаційним насосом за мільйон гривень, який коштує набагато дешевше, – це раз, а по-друге – він там не потрібний, і коли я зробив розрахунки, сказав, що цього не можна було робити взагалі, він не вирішить питання економії електроенергії від слова «ніяк», а гроші витратять. По факту він був установлений, я робив аудит, гроші, чорт знає скільки, витрачені, а результату економії – нуль. І все в принципі законно, бо насос не відповідає частотному регулюванню, характеристики стоків не відповідають. Це технічні речі, зараз я займаюсь аудитом і пошуком рішень там, де вже щось зроблено за дуже великі гроші, і чи це можна якимось чином поправити, і що з нього можна взяти, щоб отримати результат. Я суто технічний фахівець.

– А такі моменти, як несанкціоновані врізки або перевитрати води, неплатежі за користування?

– Зробити все одразу – неможливо. У першу чергу – збір даних, повний технічний і фінансовий аудит, тобто є речі, які ми бачимо й які нас не влаштовують, скажімо так. Відповідно, треба робити, а не так, що всіх порозганяти, і місто залишиться без системи водопостачання. Зараз якраз іде повне дослідження, це моя мета як фахівця, який в системі вже 10 років і в Україні мене називають «людина-водоканал». Я експерт Платформи енергоефективності, технічний консультант кількох міжнародних організацій, консультант Асоціації сільських селищних рад, об’єднань територіальних громад України – у мене багато об’єктів, як кажуть, мама дорогая. Окрім Кропивницького водоканалу, у мене 150 проєктів українських і міжнародних. У середньому я заощаджую 30-40-50-60-70% електроенергії по об’єктах водопостачання по всій Україні.

– У вас такий багатий досвід в інших містах?

– Більше 150 об’єктів. Аналіз буде тривати довго, але я вже роблю висновки по насосним станціям. Зараз я знаю, що теоретично можна зекономити 3 мільйони кіловат в рік на насосній станції міста Світловодськ.

– А ми вийдем на зниження тарифу?

– Питання в тому, що зараз, у зв’язку з підвищенням вартості електроенергії, підвищенням зарплати, теоретично треба взагалі піднімати тариф, це образно, але зараз я займаюсь тим, щоб знайти резерви, щоб цього не робити. Чи є можливість зменшення – не знаю, саме через те, що здорожчання йде дуже швидкими темпами.

– Виконуючий обов’язки генерального директора вже заявив про оптимізацію…

– Оптимізацією я й займаюсь, але прорахунків багато. Якби я зайшов на проєкти ЄБРР і зі мною консультувались до того, як брати гроші, думаю, мільйон євро я б заощадив, це 100%.

– Ще раз повернемось до абонплати за воду. До цього рішення не має стосунку ні старе, ні нове керівництво підприємства?

– Просто виконано рішення, яке мали виконати. Все. Штат залишився, трішки змінилися особи, які приймають рішення, за деякі рішення ті, хто їх приймав, отримають запитання. Є два моменти – рішення могло бути неправильним через незнання або через небажання. У мене інша функція, я знаю багато речей, які, можливо, не знає технічний директор, я читаю лекції директорам водоканалів по всій Україні, і депутатам, і громадам, і всім іншим. Про мене всі знали, просто вирішували, мабуть, інші питання…

Розвиток подій обіцяє бути цікавим, але є запитання до тих, хто раніше щось перевіряв в ОКВП, у тому числі й на рівні депутатської комісії чи громадськості, і всі обмежувалися загальними звинуваченнями. Тому важливо, що ми вперше маємо практично офіційну інформацію про якісь конкретні речі щодо ефективності технічних новацій в «Дніпро – Кіровоград».