На відстані телефонного дзвінка

11:10
98
views

Академічний театр ім. Кропивницького чи не десятий, де здійснили постановку п’єси «Алло» С. Марена (псевдонім Сергія Пономаренка). Певно Олена Горбунова, яка її зрежисувала, відчула, що матеріал це дуже благодатний. Там є над чим попрацювати. Час, обставини і характери героїв настільки виразні, що зіграти їх посередньо просто неможливо. А за наявності таких харизматичних акторів як Ірина Ликова та Юрій Тушевський, тим паче.

Вірогідність цього дзвінка була мізерно мала. Але він спрацював, як ефект метелика, тобто став каталізатором кардинальних змін у долі головних героїв. І якщо поміркувати, у можливому спасінні людства.

Фелікс у відчаї… 1507-й день у бункері. Що поза ним – ядерна зима чи убивча радіація – він навіть уже не хоче уявляти. Здавалося б, він на межі існування. І готовий покінчити з життям. Та протягом кількох діб ця межа поступово відсувається. Потім зовсім розчиняється. Так само поступово, але не без внутрішньої боротьби, його самотнє життя наповнюється новим сенсом.

І все це лише через випадковий дзвінок з іншого бункера. Це Марго, навмання набираючи різні номери, в останню мить зупинила самогубство Фелікса. Вона, на відміну від свого візаві, зуміла подолати і смерть рідних, і страх самотності, прожила і прийняла свій біль, вигадавши новий спосіб життя. Пройшовши через травму, створила комфортний простір для свого проживання в бункері. І це гарно підкреслювали декорації, зроблені на контрасті двох кімнат. Попри все, за тією невимушеністю й легкістю, з якою пані Ірина подає цей образ, ми бачимо драматизм їх стосунків. А якщо ширше і в контексті цієї війни – трагедію людства.

Поступово героїв захоплює вир почуттів. Дзвінки Марго, як вприскування дофаміну, виводять Фелікса з депресії, інтригують, додають цікавості і нарешті формують впевненість: «Я не безсилий, мене чують, я крутий! Я можу, я кохаю, я живу!» А з тим у їхнє спілкування повертаються сварки й взаємні звинувачення, жарти і погрози, спогади і пристрасті. Їхнє телефонне спілкування повертає їм смак життя. Чи гірко-солодку його ілюзію? Бо ситуація насправді фантасмагорична. І вона про те, що наслідки війни – це не лише про розруху і втрати. Це про ту ціну, яку у цей час сплачує душа. Про те, чи залишаться людяними ті, хто вірогідно врятується після Апокаліпсису.

Що примітно, Сергій Марен використав для назви п’єси повну семантику слова «Алло», яким нині послуговуються в усьому світі, хоча майже ніхто вже не розуміє, як і звідки воно увійшло в лексикон. Маргарет Алло – наречена винахідника телефону Грехема Белла. Це перше слово, яке він промовив під час початкової перевірки свого апарату. Отже, свою героїню автор не випадково назвав Марго.

У п’єсі, наскільки мені відомо, фінал відкритий. На останнє «Алло» Марго не чує відповіді – Фелікс йде на зустріч до неї і, швидше за все, гине. Проте Олена Горбунова подарувала глядачам щасливий кінець – обійми закоханих.