Професія – маркетолог: творча реалізація, високі зарплати

13:01
0
973
views

Не дивлячись на те, що значна частина випускників вищих навчальних закладів у подальшому працюють не за отриманою спеціальністю або взагалі поповнюють армію українських безробітних, абітурієнти чи їхні батьки продовжують обирати незатребувані ринком праці спеціальності та ігнорувати перспективні.

 

– Зокрема недооціненим залишається маркетинг, частково тому, що мало хто з дітей розуміє, що входить в обов’язки маркетолога, – зазначає Ігор Василенко, перший проректор економіко-технологічного інституту (ЕТІ) імені Роберта Ельворті.

З іншого боку, сучасним компаніям, які розуміють важливість цієї професії, сьогодні складно знайти фахівців з якісною підготовкою. Змінити це прагнуть в інституті, де вірять у нові технології та практичний підхід.

 

Що це?

Маркетинг, зокрема, може розглядатися як певна філософія бізнесу, світогляд, спосіб мислення.

– Хтось займається продажом і вив­ченням продукції, хтось брендінгом і веб-дизайном, хтось рекламою, хтось аналітикою та дослідженнями ринків – це все величезні сегментимаркетингу, – пояснює І.М. Василенко. – Можна правильно обрахувати собівартість продукції, врахувати необхідний рівень рентабельності, проте тільки маркетологи можуть визначити, чи буде за такою ціною продаватися товар, чи можливо треба її зменшити, щоб бути конкурентоспроможними на ринку, чи, навпаки, підвищити, тому що люди іноді вважають, що занадто дешевий продукт не може бути якісним. Останнім часом мережа Інтернет стає все більш популярним і потужним засобом масової інформації для кожної людини. Нинішнє покоління людей – це активні користувачі Інтернету, і тому сьогодні найбільш успішним і нестандартним шляхом просування будь-якого виду товарів чи послуг є соціальний медіа маркетинг SMM (Socialmediamarketing), який використовує для своїх цілей соціальні мережі. Вартість такої реклами істотно нижча більш традиційних аналогів, а ефективність незрівнянно вища. Брендінг – це процес створення особливого враження, які роблять свій внесок у загальний імідж компанії. Це філософія управління компанією, товарними потоками, людськими ресурсами та ін. Брендувати — означає робити щось більш цінним. Іншими словами, брендінг – що треба зробити для того, щоб бренд був відомим і поважним, щоб йому вірили, щоб його сприймали та купували, як «Кока-Колу» чи Adidas. Розподіл продукції, реальні продажі. Чи треба, щоб реалізовувати продукт, мати склади тільки на підприємстві, чи є сенс мати їх і на території найбільш активних ринків – з’ясувати це також завдання маркетолога. Тому маркетологи можуть з легкістю працювати і менеджерами по продажах. Якщо хтось хоче бачити своє майбутнє пов’язаним з продажами, все, що необхідно, він буде знати.

Варто зазначити, що саме маркетологи часто очолюють відділи продажів або торгові дома сучасних українських компаній – це рівень топ-менеджменту. А продавці в широкому сенсі в останні роки традиційно входять до переліку найбільш затребуваних фахівців на ринку праці в Україні.

– Навіть для того, щоб зрозуміти, що ти хочеш виробляти, треба вміти все це «розкласти» – що, де ти будеш продавати, за якою ціною, через які мережі, – зазначає проректор ЕТІ. Маркетологи – одні з головних людей на будь-якому виробництві, і одним з основних документів на всіх підприємствах є саме план маркетингу. Очікування споживачів, приблизні обсяги – звідси витікають і план продажів, і план виробництва. Все починається з плану маркетингу. У курсі є й блок економіки, який дозволить все грамотно розрахувати. Ми бачимо в цьому велике майбутнє.

 

Практичний підхід

Фахівці інституту наголошують: маркетинг – це прикладна дисципліна, йому не можна просто навчитись, просто прочитавши книжку. Навчання за цією спеціальністю у закладі – це постійні семінари, тренінги, спілкування, ідеї та проекти.

– Ми запрошуємо ведучих фахівців міста – директорів підприємств, директора по маркетингу, керівників управлінь, які мають практичний досвід рішення серйозних задач з використанням сучасних методів. Ці люди діляться з нашими студентами своїм досвідом, своїми знаннями. Таким чином допомагають і нам зрозуміти, що ці діти мають знати на виході, щоб працювати якісно в конкретного роботодавця, – каже Олександр Тертиця, декан економічного факультету.

У лекціях та інших навчальних формах приймають участь викладачі з провідних українських вишів, таких, як Київський національний економічний університет (КНЕУ) імені Гетьмана, з яким в ЕТІ імені Ельворті підписаний договір.

– Крім того, у нас запроваджена дуальна система освіти починаючи з третього курсу, – зазначає завкафедрою фінансів Ольга Павлова. – Студенти не тільки вивчають професію в інституті, вони три дні на тиждень реально працюють на реальних підприємствах. Тобто мають змогу не просто почути про практичне застосування маркетингу, а й спробувати себе в реальних умовах, отримати справжній практичний досвід і кращі перспективи працевлаштування.

 

Краще раніше

Готувати до успішної кар’єри юних мешканців обласного центру Кіровоградщини починають зі шкільної лави. Цього року інститут співпрацює з «Літньою школою бізнес-лідерства», до якої управління освіти збирає найкращих школярів з усього міста.

– Наші діти в партнерстві з економіко-технологічним інститутом імені Ельворті проводили спочатку маркетингове дослідження самого інституту та двох інших підприємств – банку «Південний» і Торгово-промислової палати – і потім робили їхню рекламу. Викладали у Facebook, Instagram, YouTube, – розповідає вчитель економіки, куратор літньої школи Олександр Задорожний. – Діти, починаючи з 6 класу, моделювали рекламну кампанію, визначали, що головне, який слоган треба зробити, знімали рекламні ролики. Дуже важливе вміння розставляти акценти, щоб просунути підприємство чи продукт. Це було цікаво, діти іноді акцентували на тому, на що ми не звертали увагу.

До цьогорічного фіналу вийшло 19 роликів з числа підготованих учасниками проекту, співпраця інституту з «Літньою школою бізнес-лідерства» буде продовжена.

– Паралельно в нас діє інший проект, пов’язаний з агропромисловою виставкою «АгроЕкспо». Зараз ми оголосили конкурс її реклами, у якому можуть взяти участь учні старших класів шкіл і студенти коледжів. Наш інститут співпрацює з виставкою, вони є нашими партнерами по дуальній системі освіти – у підготовці виставки будуть брати участь наші студенти, допомагати в організації. Зараз у зв’язку з тим, що виставка буде не одна, а дві на рік, студенти спільно з працівниками «АгроЕкспо» будуть створювати концепцію нової, весняної виставки і втілювати потім у життя, – каже перший проректор ЕТІ.

 

Майбутнє для сучасних

На наступний навчальний рік економіко-технологічний інститут імені Роберта Ельворті готовий прийняти на перший курс за спеціальністю «маркетинг» 50 студентів на денну та на заочну форму, стільки ж готові брати на третій та, можливо, другий курс вишу після коледжів за економічним профілем, та, за певних умов, і за технічним – маркетологи потрібні й на виробництві. Вивчаючи ринок, вони розуміють, що треба споживачу, і ставлять завдання конструкторам, які втілюють його в життя.

Втім, одним з найперспективніших у плані заробітку сьогодні є напрямок продажу товарів через Інтернет. Згідно матеріалам минулорічного дослідження «24 каналу», новачки в цій галузі можуть стартувати від 5 тисяч гривень на місяць, а інтернет-маркетологам з досвідом пропонують до 125 тисяч – люди, які знають, як продати товар у мережі та розкрутити бренд, дуже цінуються.

– У минулому місяці голова наглядових рад машинобудівних холдингів «Гідросила» та «Ельворті» Павло Штутман читав у нашому інституті лекцію «Маркетинг 4.0», це нова концепція, яка зміщує пріоритети від класичної концепції маркетингу до цифрового маркетингу, маркетингу з використанням цифрових технологій, – каже Ольга Павлова. – Ми вчимо маркетинг по-новому, з нової точки зору, з новими підходами, даємо студентам можливість отримати нову інформацію. Більшість інших вузів вчать по класичній схемі – є підручник Котлера, вперше опублікований у 1980 році, і все. У нас проводяться тренінги, семінари, круглі столи, ми запрошуємо практиків, які можуть пояснити, у чому специфіка професії, як вона використовується зараз у сучасному світі.

В інституті декларують розуміння того, що ми живемо в епоху інформаційних технологій, і запевняють, що намагаються їх по максимуму використовувати, щоб випускники вишу йшли в ногу з часом.

Андрей Трубачев

Андрей Трубачев

Ведущий обозреватель «УЦ», шеф-редактор Интернет-издания «весь Кіровоград».