Одним із найкардинальніших кроків реформування української освіти стала зміна правил прийому до вищіх навчальних закладів на основі абсолютно нової системи зовнішнього незалежного оцінювання знань випускників шкіл. Але ось що цікаво; з одного боку, фахівці підтримують ідею оцінювання якості знань за допомогою ЗНО, а з іншого – все частіше лунають нарікання на низький рівень знань, які демонструють випускники. У такому разі, куди нас заведе реформа освіти і чи потрібна вона в такому вигляді? Пропонуємо почути думку Олега Зеленяка, викладача математики та інформатики НВК «Олександрійський колегіум – спеціалізована школа», лауреата обласної педагогічної премії імені
В.О. Сухомлинського, заслуженого вчителя України, кандидата педагогічних наук.
– Олеже Петровичу, свого часу надані вами знання учні конвертували в стовідсоткове потрапляння до вищих навчальних закладів (ВНЗ), що вважалося яскравим свідченням ефективності не лише якості знань, але й методики оцінювання. З початком впровадження практики зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) щось змінилося?
– Як у кожній справі, ЗНО має як переваги, так і недоліки.
До переваг можна віднести вихід на світові стандарти діагностики рівня знань, зменшення частки суб’єктивного фактору, спрощення системи вступу до ВНЗ, відкритість і автоматизацію визначення результатів, зарахування державної підсумкової атестації за результатами ЗНО, можливість громадського контролю, але це, на жаль, ще не про нас.
Є й очевидні недоліки. Наприклад, наявність спрощених завдань та їхня передбачуваність, що вже змусило вчителів математики орієнтуватися на вимоги ЗНО і таким чином знижувати вимоги до учнів, а це впливає й на загальну ерудицію випускників.
– Якось не дуже оптимістично…
– Ну це на перший погляд, бо в сукупності позитивних і негативних факторів можна дати достатньо однозначну відповідь – ЗНО краще за екзамени.
– Слава Богу, але є побоювання, що перераховані вами негативні моменти можуть знизити конкурентоздатність наших випускників на міжнародному рівні. До речі, міжнародні та наші тести ЗНО подібні?
– Ні, вони різні, бо використовують різну філософію чи різний підхід до якості оцінювання. Наприклад, польський екзамен, який називається «матура», складається з двох частин – базової і розширеної. Тільки вибір другої, поглибленої частини, відкриває двері до польських ВНЗ. Але відзначу, що завдання в них підібрані чесно, містять вправи і з складних тем, які наші укладачі завдань для ЗНО старанно обходять. В польських тестах відсутні завдання, які соромно пропонувати учням навіть 7-х класів…
– І таке є?
– На жаль, наприклад, 30% «тестувальників» у 2011 році не змогли завершити формулювання теореми Піфагора – найвідомішого постулату геометрії.
Як можна йти на тестування без знання теореми Піфагора – не розумію, але таке трапилось. Є й інші приклади завдань, які підходять лише блондинкам від математики, а не претендентам на студентську лаву престижного ВНЗ. У В’єтнамі й Китаї випускники складають централізовані вступні іспити, але рівень їхніх завдань дуже високий, і це привід для серйозних роздумів, особливо в контексті загального поступального розвитку новітніх технологій у цих країнах. Скажу більше: не всі українські вчителі математики зможуть скласти вступні іспити у «виші» названих країн. До того ж у Китаї математика є обов’язковим екзаменом на всі спеціальності, і наш тест поряд з китайським іспитом виглядає як продукт для ледачих і бездарних. У них не існує ні демонстраційних версій, ні відкритого банка завдань. Кожного року готуються нові, непередбачувані завдання. Інколи важко відмовитися від думки, що такий стан справ у нас – це результат роботи якихось агентів…
– Ну, Схід – є Схід, у них все по-іншому. А в інших країнах теж жорсткі вимоги до ЗНО?
– Якщо говорити про Ізраїль чи Великобританію, то їхні діагностичні системи відрізняються динамічністю та прогресивністю. Англійці вже з 11 років розподіляють учнів у класичні та загальноосвітні школи. Класична освіта – це шлях до університету, задля чого учні з 16 до 18 років вивчають дворічну підготовчу програму, в якій налічується 4 – 5 профільних предметів , необхідних для обраного університету. Результати щорічних іспитів враховуються при проходженні співбесіди, але не в Оксфорді чи Кембриджі, бо там проводять власні вступні екзамени. В Ізраїлі існує 12-річний курс шкільного навчання, але вже з сьомого класу учні розподіляються на три рівні, від чого залежить складність подальших іспитів. Ізраїльські екзаменаційні опитувальники містять лише завдання з повним обґрунтуванням розв’язання. До запитань додаються довідкові матеріали, дозволяється користуватися простим калькулятором. Здавалося, неможлива для наших «суворих» умов річ, але за кількістю вчених на 10000 населення Ізраїль посідає перше місце в світі – 145, тоді, як в США – 80, а в Німеччині – 60. Але це далеке зарубіжжя, яке через рівень знань українських випускників стає ще дальшим. Порівняння складності нашого ЗНО з російським аналогом теж не на користь України.
– Раніше побутувала думка, що за кордоном взагалі не існує ніяких вступних екзаменів, а виходить, що навпаки?
– Можу заспокоїти бажаючих проскочити в закордонний ВНЗ «на шару», як кажуть наші абітурієнти. У німецькі ВНЗ на всі спеціальності, окрім медицини й права, приймаються всі бажаючі, але вже протягом першого курсу відраховується до 40%. Натомість технології тестування широко використовуються в США, Франції та інших розвинених країнах. Головне – ефективність системи, а ще ми повинні мати бажання вдосконалювати систему оцінювання при повній відсутності можливості для спотворення ідеї незалежного оцінювання.
– Невже в Україні спостерігається бажання спотворювати систему оцінювання?
– Якщо і не так буквально, то тенденція до зниження рівня знань досить відчутна, причому як в середній, так і в так званій вищій школі. На перше місце серед проблем ми ставимо повсюдне ЗАВИЩЕННЯ ОЦІНОК, що в школі, що у ВНЗ. При цьому проблема невиконання державних критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів і студентів дуже глибока і є вже не лише педагогічно-психологічною, але й соціальною. Багатьом вчителям простіше «намалювати» високі бали, ніж досягати їх наполегливою та систематичною працею з учнями. Як математика, мене не може не турбувати щорічне зменшення кількості випускників, які обирають ЗНО з математики. Це проблема державного рівня, проблема нашого економічного майбутнього.
– Якось зовсім сумно виходить, адже насправді в нас є учні з гарантованою якістю знань, тобто медалісти.
– Це окрема тема, але інакше, як корупційне штампування медалістів, це явище й не назвеш. Зараз кількість медалістів використовується заради підвищення так званого рейтингу навчальних закладів.
– А що можна сказати про якість шкільних підручників, як складової якісної освіти?
– Знову-таки, окрема тема. Підручників у нас багато, але кому потрібно багато підручників? Ні учням, ні методистам-інспекторам, ні вчителям багато підручників не потрібно. Можна припустити, що такий стан справ, коли для кожного класу підручники з математики від різних авторів вигідне лише видавничому лоббі, які на них заробляють прибутки. Достатньо мати одного стабільного підручника відповідного профілю з кожного предмету, але сучасного, апробованого, без помилок, повторень і зайвих коментарів. Усі інші можуть стати посібниками. Або кому потрібні та для чого потрібні розв’язники, які просто вбивають в учнів потребу самостійно навчатися, мислити, виконувати домашні завдання? А між іншим, проблема вирішується досить просто – позбавлення ліцензій видавництв, які займаються друком такої літератури.
– Ми починали з того, що у викладача Зеленяка було стовідсоткове потрапляння учнів до ВНЗ, але ЗНО такої гарантії вже не дає?
– Якраз потрапити у вищий навчальний заклад стало простіше. Цього року за результатами ЗНО мої учні легко потраплять у виші, адже їхня середня шкільна оцінка складає 10,3, а рейтингова, за двохсотбальною шкалою – 182.
Але викладачі ВНЗ звертають увагу на неповну кореляцію між результатами ЗНО і засвоєнням інститутської програми. Причина в тому, що огріхи в шкільному навчанні намагаються ліквідувати за допомогою репетиторів. Останні лише «натаскують» абітурієнтів, а не розвивають їх, тоді як важливий не рівень оцінки знань, а рівень здібностей. Тому сьогодні важко уявити наслідки сучасної орієнтації на рівні компетентностей. Вважаю, що на бюджетні місця ВНЗ необхідно здійснювати конкурсний відбір, відмінити держзамовлення, як розсадник корупції, а стипендію замінити грантами на безплатне навчання для обдарованих дітей.
– Тут з вами можна й не погодитись, адже всі студенти потребують соціального захисту, хоча й не всі випускники стають великими керівниками. Можливо всі оці перекоси зможе виправити освітня реформа?
– Боюся, що навпаки. Освіта повинна бути консервативною, навчання має розвиватися «в глибину», а не «в ширину». Головне – якість і глибина засвоєного матеріалу, а не кількість тем у навчальних планах. Чим стабільніше складові освітнього процесу (навчальний план, підручник тощо), тим вище якість навчання. Я давно, ще з 1987 року, не вірю в реформи. Зміна термінології – це не реформа. Якість навчання лише декларується, а реально – знижується. Справжні реформи, а вони на часі, потрібно готувати дуже ретельно, апробувати та втілювати комплексно.
«Терра Україна»: кропивничан запрошують на серію інтерактивних лекторіїв з історії України...