Нещодавно актриса Тетяна Копань стала лауреатом обласної театральної премії «Корифеї українського театру» в номінації «За краще виконання жіночої ролі». Це була роль Мавки у драмі-феєрії «Лісова пісня», яку поставили в Кіровоградському академічному обласному музично-драматичному театрі. Сьогодні актриса розповідає, як вона зростала і як згодом прийшла до розуміння своєї професії.
– Пані Тетяно, з чого для вас починалася Мавка?
– Вона для мене дуже символічна. Проте за своїм типажем я ніколи не думала, що мені доведеться грати Мавку. В моїй уяві, так склалося, це дівчинка маленька, невисока. А у мене зріст 175…
А тепер передісторія.
Моя бабуся з боку тата грала на усіх струнних інструментах. Взагалі у неї була творча натура. Жила вона на хуторі Вікнина, це на Харківщині. Коли я народилася, мама ще навчалася. Тому часто залишала мене на бабусю. Саме вона навчила мене говорити. У два роки я вже декламувала вірші. Лесі Українки теж. Але бабуся робила з них такі спеціальні дитячі версії, тобто спрощувала. Так от у неї в кімнаті були фотошпалери. На них велика верба на скелі, понизу дуже широка річка. І бабуся, яка тривалий час була прикута до ліжка через інсульт, розповідала мені: «Ось тут сидить Лукаш, а у вітті верби колишеться Мавка». Маленькою я часто засинала під цю казку. Пам’ятаю, що співчувала Мавці. Я усвідомлювала її біль. Пізніше – момент її переродження і те, що душа вічна.
– А тепер, будь ласка, про роботу з режисером над цією роллю. Чи легко вона вам давалася?
– Через те, що у мене вже було повне її розуміння, роль мені давалася не так вже й важко. Трудність була в тому, щоб повірити у те, що я підходжу для цього образу і як його втілити, бо в моїй уяві Мавка залишалася маленькою дівчинкою. Але коли ми «вийшли на ноги», Владислав Шевченко уміло направляв мене. Додавалась музика, танець… При тому, що я не вважаю себе сильно пластичною, все ж якось вдалося передати образ тендітної і вразливої Мавки. Режисер дуже допоміг мені відчути себе нею.
– Ви задоволені цією роботою чи вважаєте, що можна було удосконалити цю роль?
– Так, можна. Нещодавно мені підвищили категорію. Але я розумію, скільки б разів вона не підвищувалась, коли починається робота над новою виставою, я відчуваю себе як студентка-першокурсниця. Знову таке ж хвилювання, такі ж сумніви з чого почати. Тим і прекрасна для мене ця професія, що ти постійно вчишся. Час змінюється, постійно трансформуються вистави, змінюється трактування певних образів, художні орієнтири.
– Гаразд. Колись ви сказали, що у вас часто бувають віщі сни. Вони продовжують вам снитися?
– Вони приходять постійно. Майже щоночі. Вони яскраві. Я їх тлумачу, і вони дають мені певні передбачення на день. Більшість з них збувається.
Наприклад, з таких яскравих, але неприємних, коли у мене дідусь хворів, мені наснилися його похорони. Це було настільки реалістично, що я прокинулася з цією думкою, і деякий час вона сиділа у голові. Потім я вмилася, почала готувати сніданок і отямилась: Боже, він же живий. Але за тиждень він все-таки пішов у засвіти.
Щодо ролей теж бувають віщі сни. «За двома зайцями», я знала, що у нас будуть відновлювати цю виставу. Приїде режисер, і я приблизно розуміла, який буде розподіл ролей. Про себе думала, що буду десь в масовці, як це часто було до цього. І от мені наснилося, що я прибігла на роботу із запізненням. Коридор повністю завішаний костюмами, я пробираюся між ними, вже йде вистава, а мені вже кричать: «Шукай свій костюм, пора на сцену!» Костюми не підписані, і кого я граю, теж не знаю, але інтуїтивно знайшла якийсь дивний наряд, до якого причеплений баян. Я біжу, баян заважає увійти у двері, вискакую нарешті на сцену, партнери сміються. А найстрашніше для мене – це «розколотись» на сцені. Це так непрофесійно, коли тебе хтось може розсмішити. А мені сниться, що мене прорвало. І мені так соромно, неприємно. Розумію, спізнилась, буде догана. Прокинулась і думаю: «До чого це?»
Приходжу того ж дня на роботу, а у нас читка «Зайців» з новим складом. Сиджу, і тут мені дають роль подружки Проні. «О, – думаю, – тепер зрозуміло, до чого той сон». Такі сни почалися ще у дитинстві.
– Тож саме час розповісти дещо про ваше дитинство.
– Я виросла в селі і була найстаршою дитиною у сім’ї. Є у мене є брат і сестра. Батьки працювали, а у нас було ще й своє господарство. Проте мені подобалась фізична праця. У мене завжди було багато енергії, тому я робила все необхідне по хазяйству. Навіть дрова рубала. Мама ще з першого класу віддала мене у музичну школу, що тоді була в селі. Але мені не сподобалось і, провчившись три роки по класу фортепіано, я її залишила. Через те, що там була дуже сувора вчителька. А ще я дуже страждала, коли треба було вчити гамми, а за вікном діти граються або біжать додому. Однак з того часу ноти читаю, терміни знаю, і це нині допомагає мені в професії.
Так от початкову школу я закінчила у селі. Потім мене віддали в Олександрійський ліцей. Колись у давнину там була жіноча гімназія, а нині Центральноукраїнський науковий ліцей. Там додалися танці – класичний, народний, сучасний – і хор. Тоді це була школа-інтернат, де ми навчалися і жили під наглядом вихователів. І я за це вдячна, бо отримала дуже хорошу підготовку і базові знання з усіх предметів.
– Як ви потрапили на роботу в театр корифеїв?
– Я не дуже то й мріяла пов’язати життя зі сценою. Не планувала, не готувалася. Я вирішила вступити в Олександрійське училище культури. Закінчила його з відзнакою. Після нього зовсім не уявляла, ким буду працювати. Але думала, що на четвертому курсі мені пощастить з базою практики. До речі, я проходила її у Кропивницькому, в ДЮЦі. І ось наприкінці четвертого курсу директор театру зв’язався з директором училища і запропонував пройти прослуховування студентам. В основному хлопцям. Але ми з Танею Бовшик теж вирішили піти. На прослуховуванні нам сказали підготуватись до конкурсу. Але була ще умова – поступити у вищий навчальний заклад. До речі, я вже закінчила і бакалаврат, і магістратуру. Отак у вісімнадцять років я потрапила на роботу в театр. Думаю, що це щасливий збіг обставин.
– Деякі ваші колеги кажуть, що ви особа дуже амбітна. Якщо це правда, у чому це проявляється?
– Не знаю… Щодо амбітності я б сказала точніше: ініціативна. Хм, амбітна… Навпаки, боюся багато чого і багато чого тримаю всередині. Мої близькі, наприклад, знають, що я хотіла б мати співочі ролі. Слух у мене є, голос є. У другорядних ролях мені вдавалося поспівати. Але мені хотілося б отримати якусь головну співочу роль. Проте я нікому в театрі про це не говорю, не наважуюсь. Ось нині у нас почали репетирувати «Ніч перед Різдвом», режисер В’ячеслав Жила. Там є головна жіноча роль Оксани. Вона співає разом з Вакулою. Та я вирішила, що не буду напрошуватися на цю роль. Я хотіла співати в хорі. Але Жила дав мені роль Чортиці. Це маленька епізодична ролька, але сподіваюся зробити її цікавою. Я люблю маленькі ролі за те, що є можливість додати в них якусь родзинку чи перчинку. Як на мене, це проблема актора, коли він зізнається, що у нього нецікава роль.
– Ви завжди знаєте, як і чим таку роль можна прикрасити?
– Головне не переборщити. Завдання другорядних персонажів – не привертати на себе багато уваги. Не відволікати від головних героїв.
– Про яку роль ви мрієте? Яку можна, скажімо, не сьогодні – завтра, а з часом втілити на сцені чи в кіно?
– Якщо чесно, немає такого, щоб я марила якоюсь роллю. Хоча ні! Є роль, у якій я себе бачу. Це роль Електри у п’єсі «Мухи» Жан-Поля Сартра. Це дуже характерна роль, адже це сильна героїня. А взагалі-то я радію будь-яким ролям, що мені доручають. Ніколи не мучуся від того, яка мені роль дістанеться.
– То яка ж з попередніх була несподіваною?
– Роль Досі у виставі «Перед волею». В роботі з Євгеном Лавренчуком мені спочатку було не зрозуміло, що від мене вимагається. Та згодом я зрозуміла, що вона мені цікава і чого від мене хоче режисер. Так напрацьовується досвід. Саме після цієї ролі я зрозуміла: чим більше неочікувана роль, тим краще.
– Ви також граєте у Муніципальному Театрі Сатири. Коли і на яку роль ви прийшли сюди?
– Я знала про цей театр. Він мене вабив. І я хотіла долучитися до цього гарного колективу. Тут вже працювали мої колеги Вікторія Майстренко, Лариса Коваленко, Микита Капелюшний, Олена Табак, Таня Бовшик. Думаю, правда, цікаво спробувати себе в іншій атмосфері. Адже цей театр відрізняється від академічного. Якщо у професійному театрі люди виходять за зарплату, то тут люди своїми силами самі ліплять виставу з того, що є. Маю на увазі декорації, костюми, освітлення. В основному це заслуга Романа Бутовського. Не знаю, звідки він черпає стільки енергії.
Так от, прийшла якось до них на репетицію, це була весна минулого року. А Роман Борисович каже, що буде ставити п’єсу «ВІНО» і дає мені в ній роль. Партнером буде Микита. А у нас з Микитою Капелюшним вже був більш-менш складений дует. Наступною була роль у виставі «Здрастуйте, я ваша тітонька!». Я була Енні, дівчиною Чарлі. Знову ж у партнерстві з Микитою Капелюшним. Ця робота була для мене задоволенням. Працювати з Романом Бутовським завжди цікаво.
– Які висновки ви зробили за шість років роботи в театрі?
– На початку треба більше прислухатися до колег. І слухати не тільки одного режисера. Навіть якщо тобі зовсім не підходить ця порада, слід враховувати усі погляди, навчитись аналізувати, а потім вже прийти до свого. Слід прислуховуватися до старших і більш досвідчених. Треба вкладати душу. Треба пробувати різні ролі. Навіть якщо страшно. Коли ти хочеш себе проявити, треба це показувати.



















70 страхувальників області скористались правом перевірити обґрунтованість видачі або продовження листків...