Зелений клас. Приєднуйтесь!

11:16
87
views

Які б випробування, проблеми, складнощі не переслідували людину, весною хочеться говорити про природу, радіти сонцю, вітерцю, квітучим садкам. Цього року весна особлива? Природні явища чимось відрізняються? Що ми спостерігаємо такого, чого не бачили, не відчували? Про це та про проєкт, який вона втілює в життя, ми поспілкувались з Мирославою Курцевою, яку багато хто з кропивничан знає по ландшафтній майстерні та магазину «Пан Тюльпан».

– Пані Мирослава, цього року весна відрізняється від попередніх – після приморозків, які знищили квітучі абрикоси та персики, все решта активно розквітло майже одночасно. Як це вплине на майбутні врожаї?

– Кожного сезону відбувається щось особливе, і ми чуємо: «Такого ще не було», але природа – це середовище, що завжди змінюється. Цієї весни ми маємо аномально різкі перепади температури та дефіцит вологи. Рослини реагують швидким розпусканням та цвітінням, а от як вони будуть рости і розвиватись, то питання. Садівники повинні компенсувати такі явища рясними поливами та своєчасним підживленням.

Людина потребує безпеки, добробуту, спокою та миру. Природа все це дає їй. Досить лише правильно розуміти її і дбайливо відноситись до неї. Рослини, як люди, потребують турботи й допомоги.

– Так і є. Ми протягом життя чуємо ці непохитні твердження, але проблеми досі існують. Ви багато років займаєтесь озелененням, захистом навколишнього середо­вища, покращенням екосистеми, збагаченням біорозмаїття. Але що не так у нашому суспільстві? Що потрібно нам робити, щоб ставлення людини до навколишнього середовища стало кращим?

– Ми повинні виховати нове, молоде покоління, яке буде берегти це середовище не лозунгами, а внутрішнім усвідомленням. На моє глибоке переконання, лише через екологічну освіту дітей, молоді можливо зробити нормою життя чистоту вулиць, охайність, здоровий стан зелених насаджень, збереження зелених зон, відповідальне ставлення не лише до флори, а й до фауни. Адже людина може жити без автомобіля, пральної машини і бургера на вечерю, а без кисню, води і помірної температури повітря не може!

– Більшість людей думає так само, але ми досі бачимо купу негараздів на власні очі. Що ви пропонуєте?

– Я пропоную взяти приклад із нашого досвіду або долучитись до нашої праці й разом з нами впроваджувати екологічну освіту.

– У чому полягає ваш просвітницький досвід? Хто такі ми? І як виглядає екологічна освіта в розумінні керівника ландшафтної компанії із багаторічним досвідом роботи в цій сфері?

– Почну з того, що декілька років тому я натрапила на цитату: «Подбайте про Творіння і дозвольте Творінню подбати про вас». Глибина вислову вразила мене. Так я познайомилася із діяльністю Інституту еколого-релігійних досліджень (IERS), а згодом і з діяльністю NABU – екологічною асоціацією Німеччини, і врешті решт познайомилась із чудовою людиною, головою Громадської організації «Жіночий Еко Простір» Наталею Кулею. Це є ентузіасти природи – віддані недоторканності довкілля. Вони привели мене до екологічного волонтерства.

Природа – Боже творіння. Я православна християнка, і моє екологічне бачення грунтується на релігійній основі. IERS займається багатьма екологічними проблемами, але найбільше мене зацікавила їхня просвітницька робота із дітьми. І ось тепер я розповім, хто такі ми. Ми – це співробітники ТОВ «ЛМ “Пан Тюльпан”», парафіяни релігійної громади рівноапостольного князя Володимира Православної Церкви України в м.Кропивницький на чолі із настоятелем – протоієреєм Йосипом Дрекалом та викладачі Рівнянської спеціальної школи-інтернату колишнього Новоукраїнського району. Разом із IERS два роки тому ми розробили освітню програму християнсько-екологічного напрямку для дітей середнього віку та протягом цього часу впроваджуємо її в життя. Насамперед ми проводимо уроки, де говоримо про природу як Боже творіння, яке ми отримали в дарунок і не маємо жодного права на знищення. Говоримо про небезпеки, які неминуче з’являться, якщо нещадно відноситись до природи. Насправді говоримо про прості й усім зрозумілі речі, але хочеться, щоб діти усвідомили, що середовище, в якому живеш, потрібно берегти задля власної безпеки. Такі непохитні умови існування людства. А ще це середовище потрібно знати й розуміти. Тому ми виступили із ініціативою створення зеленого класу.

Для початку встановимо зелений клас на території храму. Таку нашу ініціативу підтримала Наталя Куля, і завдяки Громадській організації «Жіночий Еко Простір» виготовлення та облаштування зеленого класу стало можливим. «ЛМ “Пан Тюльпан”» розробила проєкт, його схвалили, і зараз ми його реалізовуємо. На невеликій діляночці ми встановлюємо відкритий «літній театр» – це альтанка, де діти зможуть розігрувати лялькові сценки на еколого-релігійні теми і таким чином із більшою цікавістю усвідомлюватимуть зв’язок людини і природи, роль людини в її збереженні, формуватимуть духовне ставлення до світу. Ми встановимо дитячу метеостанцію, і дітки зможуть спостерігати за явищами природи, розуміти її зміни, навчаться їх відслідковувати. Також плануємо встановити «водний стенд», де діти спостерігатимуть за властивостями води. Тому ми зацікавлені у співпраці з шкільними викладачами біології, географії, фізики. Завдяки цьому вивчення шкільних предметів буде більш цікавим.

Це не місце проведення уроків – це місце дозвілля. Вивчати природу не нудно – це цікаво й корисно. Ось в такий простий, але захоплюючий спосіб ми виховуємо в молодому поколінні внутрішнє розуміння природи через християнську свідомість.

– Дуже часто в ЗМІ з’являється інформація про знищення підлітками зелених насаджень. Чи допоможе ваш проєкт запобігти цьому вандалізму?

– Так, якщо дитина змалечку чує про необхідність дбати про зелені насадження, про природу загалом, а також сама бере в цьому участь, навряд в неї підніметься рука зламати дерево, висмикнути з землі кущ, затоптати газон чи клумбу.

Отже, якщо у вашій школі, садочку, клубі з’явиться інтерес до участі в проєкті зелених класів, звертайтеся до пані Мирослави. Також можна у неділю просто прийти до церкви рівноапостольного князя Володимира (за будівлею Кіровоградгазу) з вашими дітьми. Пані Мирослава мріє про збільшення учасників проєкту.