Медичні новації-2020: які зміни очікують на пацієнтів

13:45
1518
views

З 1 квітня 2020 року медичні заклади перейдуть на нову модель фінансування й стануть неприбутковими підприємствами. Пацієнти вперше отримають чітке розуміння, які безоплатні медичні послуги вони матимуть гарантоване право отримувати. Про ці та інші новації медичної реформи «УЦ» розповів начальник департаменту охорони здоров’я Кіровоградської облдержадміністрації Олег Рибальченко.

– Олеже Миколайовичу, поясніть, які основні зміни невдовзі відбудуться в медичній галузі в Україні?

– Докорінно змінюється принцип фінансування системи охорони здоров’я. Якщо раніше фінансувався сам заклад за розміром його площі та кількості працівників, то тепер фінансування визначатиметься виключно за обсягом наданих закладом медичних послуг.

– Що це означає для пацієнта?

– На сьогоднішній день пацієнт звертається за медичною допомогою, яка начебто гарантована державою як безоплатна, але юридично вона обмежена 95-ю статтею Конституції. Грошей, які розподіляються на медичну допомогу, насправді вистачає лише на утримання закладу: нарахування зарплати, оплату комунальних послуг тощо. Тобто в повному обсязі жоден пацієнт не може отримати безоплатну медичну допомогу, і все це лягає тягарем на нього, тому що він сам має купувати собі ліки, сплачувати за обстеження або ж платити якісь добровільні внески, аби компенсувати лікарні витратні матеріали, що пов’язані з цими послугами. Держава зараз декларує, що ця система фінансування є неправильною, тому що вона не задовольняє ані лікарів, ані пацієнтів, ані тих, хто утримує ці заклади (міські, районні та обласні ради).

Зараз Кабінет Міністрів разом із Міністерством охорони здоров’я готують програму медичних гарантій, завдяки якій пацієнти зможуть отримувати певний перелік безоплатних медичних послуг, фінансованих державою. Відтепер лікарні юридично стануть неприбутковими підприємствами, а всі виплати будуть побудовані на підставі договорів між Національною службою здоров’я та підприємством у вигляді медичного закладу.

На сьогоднішній день за таким принципом вже рік працюють первинна медико-санітарна допомога та дільнична служба, тобто всі дільничні або ж сімейні лікарі, терапевти й педіатри вже сьогодні отримують напряму від Національної служби здоров’я відповідну суму грошей за кожного пацієнта, який підписав з ними декларацію. Важливо зазначити, що лікар отримує єдину річну ставку, яка не залежить від того, скільки разів до нього звертався конкретний пацієнт. Таким чином, як ви розумієте, сімейному лікарю вигідно, аби його відвідувачі хворіли менше. Пацієнт же необмежений у кількості своїх звернень до лікаря. Він має право на безкоштовні огляди, поради та медичний супровід. Окрім цього, пацієнт має право змінити свого сімейного лікаря, якщо він не задоволений якістю наданих ним послуг. У такому випадку кошти переходять до того закладу, в якому працює сімейний лікар, з яким пацієнт підписав нову декларацію. Таким чином, медичні заклади отримують мотивацію надавати якомога якісніші медичні послуги своїм відвідувачам, адже від кількості послуг і пацієнтів, що по них звертаються, залежить в першу чергу фінансування цих закладів.

З 1 квітня почнеться вже другий етап реформи, який стосується спеціалізованої медичної допомоги, або ж, як кажуть в народі, «вузьких фахівців». До прикладу, ви звертаєтеся до свого сімейного лікаря з якоюсь скаргою, лікар вас оглядає й радить стаціонарне лікування. Лікар виписує вам електронне направлення, а далі ви вже самостійно обираєте медичний заклад, в якому бажаєте пройти це лікування. Відповідно та лікарня, яку обере пацієнт, отримає фінансування за цей медичний епізод. Таким чином ті лікарні, які користуватимуться популярністю серед пацієнтів, отримуватимуть більше фінансування.

На сьогоднішній день усі лікарні в області залишаються на своїх місцях, усі центральні лікарні в районах є багатопрофільними, і всі вони будуть конкурувати за пацієнтів, так само, як міські та обласні лікувальні заклади. Ми як департамент разом із Міністерством охорони здоров’я визначаємо мережу базових і опорних лікарень інтенсивного лікування, які надаватимуть медичну допомогу не тільки власному району, а й іншим територіям області за рахунок того, що в них краща медична база, більше фахівців і вони здатні, наприклад, цілодобово надавати хірургічну допомогу. Цих лікувальних закладів у нашій області буде вісім, усі вони зможуть надати кваліфіковану медичну допомогу будь-якому мешканцю нашої області. Усі ці заклади обрані за принципом доступності й мають знаходитися в межах години їзди бригади швидкої медичної допомоги з будь-якої точки області. Безумовно, це будуть обласна доросла та обласна дитяча лікарні, а також у кожному регіоні будуть визначені окремі заклади, які відповідатимуть усім критеріям і вимогам Національної служби здоров’я.

– На які ще види безоплатної медичної допомоги може розраховувати пацієнт?

– Безперечно, це екстрена медична та паліативна допомога. Усі мешканці, які живуть на території області, можуть скільки потрібно та коли потрібно викликати «швидку» за наявності медичних показань і отримувати безкоштовну медичну допомогу у вигляді надання її безпосередньо вдома або ж госпіталізації пацієнта в разі такої необхідності. Паліативна допомога – це допомога невиліковно хворим, і вона також присутня як окремий пакет медичних гарантій, які надаються державою. До цієї програми увійдуть також послуги первинної, спеціалізованої амбулаторної, стаціонарної медичної та реабілітаційної допомоги.

Детальніше про окремі види безкоштовних медичних послуг можна дізнатися на сайті Національної служби здоров’я. Ті послуги, які не входять до цього переліку, відносяться до категорії платних, тобто, щоб їх отримати, пацієнт має заплатити. Ну, наприклад, я хочу лікуватися в обласній лікарні, але в мене немає направлення від сімейного лікаря, немає медичних підстав і показань для лікування саме у цьому закладі, тоді за цей період лікування я маю заплатити за тарифами підприємства. Також, якщо пацієнт, наприклад, хоче мати покращені умови перебування в лікарні, він може замовити це як платну послугу. Або ж, якщо пацієнт хоче пройти для себе додаткове обстеження, наприклад, комп’ютерну томографію чи магнітно-резонансну, але не має для цього серйозних медичних підстав і показань, це відноситься до розряду сервісних послуг, які пацієнт може зробити за власний рахунок. За наявності ж вагомих медичних показань ці послуги будуть надаватися безкоштовно.

– Чи планується перехід з паперових на електронні медичні картки?

– Так, ми переходимо на електрон­ний документообіг. На сьогоднішній день декларація заповнюється електронно, фінансування напряму йде через електронний безпаперовий варіант, вже зараз сімейні лікарі ведуть електронну медичну документацію, усі моменти звернень до лікаря будуть також фіксуватися виключно в електрон­ному вигляді в єдиній базі даних, і в подальшому пацієнти теж отримають доступ до власних медичних кабінетів. На сьогодні вже працює електронний рецепт, буде працювати електронне направлення, в подальшому будуть і електронні лікарняні листи. Загалом усе буде прив’язане до ІТ-технологій.

Амбулаторні картки, що вже були заведені, звісно, зберігатимуться протягом свого належного терміну (25-75 років), адже вони є юридичними документами, а нові записи вже робитимуться в електронній базі і, за необхідності, друкуватимуться й видаватимуться для ознайомлення пацієнтам, правоохоронним органам тощо. Кожен такий електронний запис фіксується цифровою печаткою та підписом лікаря і відповідного лікувального закладу. Уся система інформації про пацієнта є конфіденційною, вона шифрується на вході та на виході, і доступ до неї є обмеженим.